TOP 10 najlepszych filmów 2014
Koniec roku to czas podsumowań, zestawień i nadziei na to, że kolejny będzie jeszcze lepszy od tego właśnie się kończącego. Aby tradycji stało się zatem zadość, również i ja przygotowałem dla Was, moi Drodzy, zestawienie dziesięciu filmów, które uznałem za najlepsze w tym roku. Oczywiście lista jest subiektywna, ale jeśli nie zgadzacie się z jakimś filmem, bądź macie swoją "dyszkę" dzieł, które wywarły na Was piorunujące wrażenie, komentarze są do Waszej dyspozycji. Nie krępujcie się - po to są. Niektóre z filmów światowe premiery niejednokrotnie miały już w 2013 roku, jednak na liście znalazły się dlatego, że dopiero w tym trafiły do polskiej dystrybucji. A no i jeszcze jedno - po kliknięciu w obrazek towarzyszący zdjęciu, przeniesiecie się do strony z recenzją (no oprócz kilku wypadków, gdzie na blogu nie ma recenzji... jeszcze). Nie ma co przedłużać. Miłej lektury.
|
10. MANDARYNKI
Dzieło gruzińskiego reżysera Zazy Urushadze pokonało w drodze po nominację do Złotego Globu m.in. turecki "Zimowy sen" - zdobywcę Złotej Palmy – i fenomenalną "Mamę" Xaviera Dolana. "Mandarynki" to bardzo dobrze zrealizowana, bardzo plastycznie nakręcona historia wojny w Abchazji, w której wspomniany kraj chce wywalczyć niepodległość i oddzielić się od Gruzji. Film jest jednym z nielicznych filmów, które sprawiają, że obrazy wywołują u nas wrażenie, że czujemy zapachy, które pojawiają się na ekranie. Mimo iż nie widzimy wojny, czujemy jej zapach w powietrzu, wokół nas unosi się także intensywna woń dojrzewających mandarynek. Uniwersalna przypowieść o humanizmie i wyjątkowe piękno abchaskiej przyrody.
|
|
9. CO JEST GRANE, DAVIS?
Film, który kręci się wokół muzyki - w końcu Llewyn (Oscar Isaac) poświęcił jej całe życie. Co z tego, skoro właśnie to życie rozsypuje się na każdym możliwym polu. Jego przyjaciel i partner z muzycznego duetu popełnia samobójstwo; płyta, którą wydał, nie sprzedaje się; w końcu nie ma, gdzie się podziać. Film braci Coen to film bardzo ponury i przygnębiający, opowiadający o samotności. Główny bohater jest postacią tragiczną. Choć nieustannie próbuje odnaleźć swoje miejsce na ziemi, ta gonitwa nic nie daje, donikąd nie prowadzi. Życie Llewyna jest krążeniem w kółko po tych samych trasach, które prowadzą do tragicznego końca. Bracia Coen po raz kolejny dają radę. No i oczywiście fenomenalna muzyka, która do dzisiaj pobrzmiewa w głośnikach.
|
|
8. BOGOWIE
"Bogowie" otrzymali m.in. Złote Lwy - nagrodę dla najlepszego filmu na 39. festiwalu filmowym w Gdyni. Film Łukasza Palkowskiego to jeden z najbardziej niepolskich filmów. Wszystko zaczyna się jednak od postaci Zbigniewa Religi, którego życie jest idealnym materiałem na scenariusz. Jednostka, która pomimo trudności, rzuca wyzwanie środowisku, w którym pracuje, ustrojowi, kościołowi i dąży do swojego celu - pomocy innym. Prawdziwą perełką jest tutaj fenomenalna rola Tomasza Kota, który po raz kolejny udowadnia, że wyraziste i charyzmatyczne postaci to jego specjalność. Religia w jego wykonaniu nie tylko ma charakterystyczne ruchy, ale także jest szalenie niejednoznaczny. Bardzo dobre polskie kino!
|
|
7. MAMA
"Mama" to dzieło, które jest prostą historią o ludziach, czerpiących z życia garściami. O ludziach, którzy w pewnym momencie swojego życia zagubili się lub nastał pewien nieplanowany moment, który im coś odebrał. Bohaterowie jednak nie poddają się i próbują odzyskać szczęście i harmonię na nowo. Charakterystyczne dla Dolana rozwiązania formalne, umiejętne prowadzenie aktorów, lawirowanie emocjami, a także operowanie erotyzmem i niedopowiedzeniem sprawiają, że kolejny film młodego reżysera musiał znaleźć się w tym zestawieniu. Dziwi jednak fakt, że film Kanadyjczyka nie wywarł wrażenia na kapitule Złotych Globów, która pominęła go przy rozdawaniu nominacji do nagrody.
|
|
6. MAPY GWIAZD
Tym razem czas na drugiego Kanadyjczyka, trochę starszego stażem. Chodzi oczywiście o Davida Cronenberga i jego najnowszy film "Mapy gwiazd". Twórca "Pająka" zabiera nas w podróż do serca Los Angeles - Hollywood - gdzie ukazuje wszechobecne zepsucie i degenerację człowieczeństwa, a przynajmniej grupy społecznej, jaką są gwiazdy show-biznesu. Fenomenalną rolą może popisać się Julianne Moore, która w tym roku jest na fali i z podniesioną głową zmierza po Oscara. Cronenberga, balansujący na granicy jawy i snu, w nieco przerysowany sposób, ukazuje upadek wartości. Dosadna opowieść o pustce życia gwiazd, a także nieuniknionej konfrontacji z własnym "ja".
|
|
5. ZAGINIONA DZIEWCZYNA
Najnowsze dzieło Finchera może nie jest jego najlepszym w dorobku, ale na pewno jest kawałkiem świetnej roboty czysto warsztatowej, z dobrą, wciągającą historią, która pochłania widza bez reszty. Bardzo dobra rola Rosamund Pike. Jej Amy została bardzo dobrze napisana, a to pozwala prognozować, że kreacja zostanie zapamiętana na bardzo, bardzo długo. O tym, że Affleck jest lepszym reżyserem i scenarzystą niż aktorem, wiedzą chyba wszyscy, ale trzeba powiedzieć, że tutaj radzi sobie całkiem przyzwoicie. David Fincher z niespotykaną łatwością operuje wieloma gatunkami i serwuje nam wiele fabularnych zwrotów akcji. To wszystko podlane jest rewelacyjną muzyką Atticusa Rossa i Trenta Reznora. Panowie skradli moje serce.
|
|
4. WOLNY STRZELEC
Debiutackie dzieło Dana Gilroya to napompowana energią satyra na współczesne stabloidyzowane, żadne krwi media. Rewelacyjne zdjęcia i montaż, a także muzyka Jamesa Newtona Howarda pozwalają rozkoszować się seansem, który niezaprzeczalnie jest emocjonującym przeżyciem, głównie jednak za sprawą magnetycznego, będącego w życiowej formie, Jake'a Gyllenhaala. Występ trzydziestotrzyletniego Amerykanina jest magnetyczny i elektryzujący. Wychudzony z przetłuszczonymi, zaczesanymi do tyłu włosami i psychopatycznym wzrokiem idealnie przedstawia mieszankę wybuchową, jaką jest główny bohater - socjopata, który w świecie krwiopijczych mediów czuje się jak ryba w wodzie.
|
|
3. ZIMOWY SEN
Film tureckiego reżysera Nuriego Bilgego Ceylana jest naładowanym emocjami spektaklem teatralnym. Ograniczenie liczby bohaterów i minimalizm w wyborze miejsc akcji potęguje klaustrofobiczny charakter filmu i wzmacnia uczucie niepewności, narastającego zdenerwowania, które szuka swojego ujścia, podobnie jak rozładowania nagromadzonych lęków i wzajemne pretensji szukają główni bohaterowie. Złożoność postaci wzmacniają bardzo umiejętnie napisane dialogi, które nie rażą sztucznością. Historia z pozoru spokojnej niczym przepiękne wzgórza Anatolii rodziny staje się złożonym studium słowa, wzajemnych relacji międzyludzkich, a także trafna obserwacja na temat współczesnego tła społecznego Turcji.
|
|
2. BOYHOOD
Dzieło, które wprowadziło realizatorstwo filmowe na kolejny poziom. Reżyser, Richard Linklater, tworzył go przez dwanaście lat i zamarzył sobie, aby aktorzy dojrzewali wraz ze swoimi postaciami przed obiektywem kamery. Tak powstało dzieło, które pomimo swojej przyziemności i prozaiczności staje się nie tylko uniwersalne, ale i, jak nigdy przedtem, zbliża się do ukazania prawdziwej prozy życia. Dorastanie przecież to najważniejszy moment w naszym życiu. Z jednej strony, etap pełen energii, nowych doświadczeń i pięknych momentów. Z drugiej natomiast, martwi nas niepewność przyszłości i podejmowanie decyzji, które zaważą na naszym późniejszym życiu. "Boyhood" to zwyczajnie nadzwyczajny film!
|
|
1. GRAND BUDAPEST HOTEL
To, co dzieje się w filmie Andersona, to prawdziwa uczta dla oka. każdy obrazek mógłby bez problemu zostać oprawiony w ramkę i powieszony w salonie. Kto wie, może tak kiedyś zrobię? A to nie koniec. Wraz z przepiękną, plastyczną, warstwą wizualną podąża wciągająca, zabawna, ironiczna i szalenie absurdalna historia pewnego konsjerża, drogocennego obrazu i starego świata, który zniknął w ogniu historycznych zawieruch. Charakterystyczny, niepodrabialny styl Andersona bije z każdego kadru, a doborowa obsada, którą reżyser zgromadził na planie, jest gwarancją świetnej zabawy, nie tylko konwencją. Ogląda się bez oderwania wzroku!
|
Tyle ode mnie w tym roku. Filmowych wrażeń w nadchodzącym roku Wam życzę, a jeśli uważacie, że powinienem o czymś napisać, to dajcie znać na [email protected]. Jeśli podobał Wam się ten materiał - polubcie mój fanpage na facebooku, a będziecie bliżej tego, co dzieje się w mojej głowie.
|
|
Użyte w tekście grafiki zostały wykorzystane i zmodyfikowane w oparciu o licencje Creative Commons lub znajdują się w domenie publicznej.